Magheru, nemţii, Ceauşescu

Zilele trecute, treceam pe bulevardul Magheru, îndreptându-mă în direcţia Pieţei Universităţii. La trecerea de pietoni de vizavi de cinematograful Patria, am auzit în spatele meu vorbindu-se nemţeşte. Erau câţiva tineri, după toate probabilităţile, turişti (aveau şi rucsacuri în spate), care priveau în jur cu mirare şi sporovăiau între ei. Am grăbit pasul, însă urechea a mai prins timp de aproape jumătate de minut dialogul lor. Nu cunosc germana, nu le înţelegeam cuvintele. Cu excepţia unuia. Acesta apărea în vorbire la fiecare câteva secunde. Cuvântul era „Ceauşescu”.

M-am gândit apoi, timp de câteva minute, la ultimii 21 de ani şi ceva din viaţa românilor. Mama îmi povestea că în decembrie 1989 mă adormea în timp ce de la ecranul televizorului intrau în casele de pe ambele maluri ale Prutului, inclusiv în casa noastră, imaginile celebre ale evenimentului pe care unii îl numesc revoluţie, alţii lovitură de stat, iar alţii – diversiunea lui Iliescu şi a camarazilor săi cu legături trainice la Moscova. Indiferent de adevăratul sens a ceea ce s-a întâmplat atunci, un lucru e clar: în România a intervenit o schimbare a regimului politic.

Întrebarea care mă rodea după ce am luat distanţă de turiştii germani era: odată cu schimbarea regimului, am intrat pe deplin într-o nouă epocă? Dacă da, de ce simbolurile acesteia din ultimele două decenii nu le-au substituit pe cele vechi?

Ni s-a spus că tranziţia s-a terminat, că am intrat într-o nouă fază de dezvoltare, odată cu aderarea la Uniunea Europeană. Cât mai trebuie, totuşi, să aşteptăm până când vestigiile noii epoci le vor substitui pe cele vechi nu doar în mentalul unora dintre români, dar şi în modul în care este privită din exterior România? Aceste vestigii, simboluri, există deja? Sau încă urmează a fi create?

Published in: on Martie 30, 2011 at 11:05 pm  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://dannicu.wordpress.com/2011/03/30/magheru-nemtii-ceausescu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. e o amestecatura in momentul asta, daca e sa raspund la intrebarile tale. stii si tu ca e firesc sa fie asa. treptat, noul ii ia locul vechiului.


Lasă un răspuns

