La Badea Mior, cu lumânarea recunoștinței

      În numărul din 30 octombrie curent al cotidianului „Moldova Suverană”, Boris Marian publică un articol în care atacă violent cenaclul „Iulia Hasdeu” al revistei „Clipa siderală” şi doi scriitori, Nicolae Rusu şi Vladimir Beşleagă. Motivul? Luarea în discuţie în cadrul unei şedinţe a cenaclului a eseului „Orgoliul – forţa distructivă a scriitorului Ion Druţă”, de Nicolae Rusu.

       Nu îl cunosc pe Boris Marian, şi nici nu ştiu prea multe despre el. Parcurgându-i divagaţiile din articolul cu pricina, însă, am înţeles că am în faţa mea imaginea unui individ frustrat şi nefericit, care-şi topeşte insuficienţele de talent, măiestrie şi stăpânire a limbii române într-o violenţă demnă de turnătorii din anii stalinismului. Diareea lingvistică de care dă dovadă acest individ în încercarea de a-şi susţine punctul de vedere, violenţa limbajului folosit constituie un indiciu că pretinsa atacare a lui Ion Druţă în cadrul discuţiilor, împotriva căreia se revoltă Marian, constituie un pretext pentru a lovi încă o dată în cei care nu sunt de acord cu poziţia oficială moldovenistă, ridicată la nivel de axiomă de actuala guvernare.

El compară discuţiile purtate pe durata şedinţei cu cele din cadrul adunărilor de condamnare a unor disidenţi din perioada comunistă, ca Soljeniţîn, Pasternak. Pe lângă aceştia, sunt menţionaţi Andrei Lupan şi Sergiu Rădăuţanu. Boris Marian a spus în textul său că-şi aminteşte foarte bine acele şedinţe. Deci, probabil lua şi el parte la ele. Consider că se impun câteva întrebări: ce poziţie împărtăşea el personal vizavi de condamnarea disidenţilor? V-aţi ridicat în perioada sovietică să le luaţi apărarea, domnule Boris Marian? Aveţi curajul să răspundeţi sincer la aceste întrebări?

       Dacă rândurilor îndreptate împotriva cenaclului şi a revistei li se poate atribui termenul „atac”, „insultă gravă” sunt unicele cuvinte care descriu aberaţiile îndrugate de Marian despre Nicolae Rusu și Vladimir Beşleagă. Primul este calificat ca „scriitor mediocru şi fanatic al românismului primitiv” iar al doilea ca „…atins de-a binelea de marasmul senil”, exprimare folosită mai întâi de Iurie Roşca. Vladimir Beşleagă mai este acuzat de încălcarea unei porunci biblice, de parcă Ion Druţă ar fi un sfânt şi oricine şi-ar exprima o opinie care îl vizează şi-ar netezi drumul spre iad. Îi cunosc pe Nicolae Rusu şi Vladimir Beşleagă şi ştiu că aceşti oameni nu se vor coborî până la a-i da un răspuns acestui provocator, pentru că ambii au o înaltă ţinută morală şi nu le lipseşte nici îngăduinţa cu care sunt trataţi de obicei oligofrenii.

       Boris Marian îi lustruieşte în fel şi chip imaginea lui Ion Druţă (de parcă acesta ar avea nevoie de aşa ceva), invocând “readucerea în actualitate a simbolurilor neamului”. Ca exemplu este dat monumentul “Lumânarea recunoştinţei” de la Soroca, o găselniţă a conducerii comuniste şi o tentativă a acesteia de a construi o nouă “spiritualitate naţională”. Dacă “Lumânarea recunoştinţei” este prezentată ca pretins simbol al neamului, atunci acest neam nu are simboluri, deoarece nimeni nu a reuşit încă să-şi dea seama ce anume simbolizează acest monument pe care s-au cheltuit milioane de lei din banii publici. I se spune “lumânare”, dar nu seamănă cu o lumânare, mai ales din depărtare. Şi dacă simbolizează recunoştinţa, despre ce tip de recunoştinţă e vorba? Nu cumva e vorba despre recunoştinţa pentru cei veniţi de peste Nistru să ne “elibereze”? Mi se pare cel puţin hilar faptul că în condiţiile evoluţiei noastre istorice, cuiva să-i dea prin cap să considere recunoştinţa drept valoare supremă a poporului nostru şi chiar să-i închine un monument. Poate că ar fi bine să readucem puţin în discuţie şi iniţiativa mai veche a lui Ion Druţă, cea cu monumentul pentru Badea Mior, autorul presupus al “Mioriţei”. Nu ştiu din ce cauză, dar de fiecare dată când aud sintagma “Badea Mior”, gândul îmi zboară la “baran”, cum ne porecleau “eliberatorii”. Apoi, ajung să-mi dau seama că Badea Mior e părintele moldovenilor pe care i-au vrut sovieticii, moldoveni ca nişte oi, cuminţi şi docili, dispuşi să accepte orice fel de tratament care li se aplică. Ion Druţă este unul dintre cei care, în perioada sovietică şi actuală, au încercat să construiască o identitate moldovenească bazată pe resemnare şi supunere, caracteristici desprinse din “Mioriţa”. Balada populară le-a picat cum nu se poate mai bine ideologilor sovietici, care au folosit-o pentru a induce moldovenilor senzaţia că sunt un popor docil, care trebuie să asculte de “fratele mai mare”. E vorba aici despre manipulare conştientă, încă din primii ani ai vieţii, în scopul de a evita orice fel de rebeliune antisovietică. Iar Ion Druţă este un artizan al acestei manipulări, care este folosită şi astăzi de puterea comunistă pentru a domina situaţia. Cum altfel decât ca metodă de realizare a acestei manipulări poate fi caracterizat mesajul ambiguu de care dă dovadă Druţă? Într-o nuvelă despre copilărie acesta se visa “Regele României”, în eseul “Cine a stins lumina în România” prezenta locuitorii celor două maluri ale Prutului ca un singur popor, iar în februarie 1994 se etala la congresul “Casa noastră”, apărând “limba moldovenească şi poporul moldovenesc”. Cum poate fi înţeles Druţă? Îndemnul lui de a ne apăra istoria, pronunţat prin intermediul personajului Horia din nuvela “Clopotniţa” a fost luat în serios de exponenţii mişcării de eliberare naţională şi asta fac românii basarabeni până acum: îşi apără istoria şi valorile naţionale. Doar că Ion Druţă se referea probabil la altă istorie şi la alte valori naţionale, din moment ce luptă împotriva celor româneşti şi promovează nişte simboluri false, nişte forme fără fond. Dacă Badea Mior şi “Lumânarea recunoştinţei” sunt un fel de Cervus divinus? Îi pun această întrebare lui Boris Marian, deoarece el, ca un bun cunoscător al operei lui Druţă, ştie, bănuiesc, despre ce e vorba. Această extraordinară nuvelă despre tehnicile de manipulare aplicate de “organele competente” sovietice într-un sat basarabean cu scopul de a aduna informaţii despre locuitorii acestuia şi preocupările lor “antisovietice”, prin intermediul unei sperietori, un animal pe care nu-l văzuse nimeni dar pe care au ajuns să-l caute toţi, Cervus divinus, ilustrează cel mai bine acţiunile lui Druţă din 1989 încoace. Nu-i aşa, domnule Marian? Nu recunoaşteţi anumite similitudini? Nu s-a transformat oare scriitorul în prizonier al propriei lui opere?

      Dar să ne întoarcem la Boris Marian… Pe lângă faptul că loveşte în nume recunoscute ale literaturii române din Republica Moldova, el dă şi în tinerii de la “Clipa siderală”, în speţă Ion Mihai Felea, numindu-i “nenorociţi” şi acuzându-i că sunt “necopţi la minte”. Cât de necopţi la minte sunt tinerii de la Clipa Siderală se va vedea după ce Boris Marian va binevoi să răspundă la întrebările pe care i le-am pus în acest text. Eu am, totuşi, impresia că ei sunt suficient de copţi la minte încât să-i demonteze afirmaţiile mincinoase şi să-i dea o lecţie de adevărată verticalitate, o valoare pe care Boris Marian se vede că şi-a uitat-o prin băncile şcolii de partid.

       Prin demersul său denigrant, Boris Marian ia forma unui câine turbat care latră ca să oprească ceea ce nu mai poate fi oprit: deşteptarea tinerilor din Moldova. Pentru că asta şi-a propus să facă şedinţa cu pricina a cenaclului, şi acesta este şi scopul asumat al revistei “Clipa siderală”. Simbolurile false, produse ale epocii sovietice, unanim recunoscute pentru deşertăciunea “spiritualităţii” pe care o promovează, nu au decât o singură destinaţie: coşul de gunoi! Asta le-o spunem sus şi tare noi, tinerii Moldovei, care nu mai vrem să ne aplecăm capul în faţa minciunii, inculturii şi obtuzităţii lui Boris Marian şi a tagmei lui de moldovenişti, oameni care au încremenit în era sovietică şi nu vor mai ieşi niciodată de acolo pentru că sunt rotiţele neunse ale unui sistem care scârţâie din temelii, şi care acum îşi trăieşte ultimele zile într-un ultim avatar: Republica Moldova.

Published in: on decembrie 7, 2008 at 12:22 am  Comments (8)  

The URI to TrackBack this entry is: https://dannicu.wordpress.com/2008/12/07/la-badea-mior-cu-lumanarea-recuno%c8%99tin%c8%9bei/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 comentariiLasă un comentariu

  1. Dragut articol! A pus (pentru a cata oara) punctele pe I-ul din „romanIsm” dat se va solda din pacate (pentru a cata oara) cu 0 impact. Mersi pentru apologie. Suuces la universitate

  2. e inutil sa lupti cu morile de vint …:(

    felicitari pentru curajul de a scrie, dar , mai ales felicitari pentru blog !

  3. nu intru in detalii. as vrea Dan sa te atentionez asupra unui singur lucru. In 1956 Boris Marian a ajuns la inchisoare pentru ca a sprijinit Revolutia Maghiara, impreuna cu alti studenti. Altii atunci au tacut si s-au trezit dupa 1990.
    As fi vrut sa mentii polemica pe text si sa nu faci greseala asta. Eventual pot sa fac rost de un site guvernamental maghiar pe care e scris Boris Marian.

    sa ai spor al studiu.
    Nichita

  4. Multumesc, Nichita, pentru atentionare. Marturisesc ca este un detaliu pe care nu il cunosteam in momentul in care am scris articolul.
    Mi-ar placea, totusi, sa-mi spui la ce anume te referi prin cuvintele „as fi vrut sa mentii polemica pe text si sa nu faci greseala asta”.
    In opinia mea, nicio actiune a lui Boris Marian din perioada sovietica nu ii da dreptul sa loveasca in mod josnic si injurios in niste persoane care isi exprima liber opiniile. Cu atat mai mult cu cat s-a ridicat si el impotriva tiraniei comuniste la vremea lui, ar fi trebuit sa inteleaga (nu neaparat sa si sustina) demersul polemic al tinerilor de la „Clipa siderala”. In schimb, d-l Marian il ridica pe Ion Druta la rangul de zeu si se erijeaza in unic depozitar al adevarului cu privire la opera acestuia. Este, in opinia mea, greseala dumnealui.
    Astept adresa site-ului guvernamental maghiar.

  5. Fiind trăitor la București, nu am nici o legătură ce Boris Marian din Chișinau, il rog sa adauge un T. de la Trofimovici, petronimicul din pașaportul sovietic pe care il avea, i l-am gasit in fișierul Bibliotecii Nationale din București. Deci, domnule Boris MARIAN, FIȚI AMABIL SEMNATI Boris T. Marian sau alt nume, eu scriu de 4o de ani, Dvs. la fel, ce facem?Nici nu vreau sa fiu considerat un tip antipatic din Basarabia, unde nu am fost niciodata.

  6. ok?

  7. apreciez caracterul bataios al discutiei,dar vreau sa cred ca vine din felul de a fi a tineretului de azi,a tineretului in general(aproape toate revolutiile au fost infaptuite de tineri).sint si eu de felul meu luptatoare si nu mi-e frica,nici nu mi-a fost ,sa zic lucrurilor pe nume.
    Numai nu-mi atingeti creatia,dar mai ales ,omul Ion Druta.A fost mai curajos decit cei multi,a fost cel care ne-a scos in lume si scrierile lui au iz biblic,pentru ca propaga bunatatea si inteligenta moldoveanului prigonit de un destin vitreg.
    scrierile lui sint pentru multi din generatia mea oblojeala tamaduitoare pe rana sufletelor noastre imprastiate prin lumea mare…
    Expresia „las ca-i bine…”e asemanatoare cu cea a lui Isus cind zice”IARTA-I DOAMNE CA NU STIU CE FAC”

  8. imi pare rau ca am gasit blogul tirziu(abia acum am inceput sa frecventez internetul) si ca discutia s-a stins. Asi fi avut mare placerw daca mi s-ar fi replicat pentru ca stau de partea omului si scriitorului Ion Druta si ma doare neintelegerea tinerilor de astazi.
    Nu cunosc alta metoda de a-l multumi pentru tot ce a scris,pentru ca ,in anii adolescentei si chiar tineretii,daca nu mai era Ion Druta ,am fi murit demult ca popor(moldovean,roman basarabian,romani rusificati,rusi ucrainizati,transnistrieni,dedupaprutieni,dintrenistrusiprut…)si nu erati nici voi,cei isteti de azi ,cu toate blogurile si interneturile din lume sub capatii. Ca murea lumea inculta si nu cunostea sa citeasca decit:dimineata pe Nistru.
    Fiti mai ingaduitori cu patriarhii,ca au facut istorie,iar voi mai ramiine de vazut ce e de capul vostru.


Lasă un răspuns către Boris Marian Mehr Anulează răspunsul