Mos Nicolae si Jeremnul

„Daca n-o sa fii cuminte, il scot pe Sfantul Nicolae din cui!”

Vorbele pe care mi le spunea, atat de crengian, strabunica mea cand aveam vreo 4-5 ani mi-au revenit in memorie azi, 6 decembrie, cand mi-am amintit ca in noaptea precedenta ar fi trebuit sa astept venirea Mosului Nicolae.  A Sfantului Nicolae, de fapt.

Datorita strabunicii mele, care tinea icoana lui intr-un colt al camerei, Nicolae e unicul sfant pe care-l recunosc la fata chiar si azi. Lucru ciudat, se spune ca el aduce daruri copiilor cuminti si pedepse celor neastamparati, dar eu nu l-am perceput niciodata ca pe un mos cu cadouri… unicul lucru la care ma asteptam pe atunci de la Sfantul Nicolae era o scarmaneala buna. 

Jeremnul in schimb, ma urmarea oriunde m-as fi dus. Strabunica mea ii invoca adesea numele. Incerca sa ni-l prezinte ca pe o sperietoare a casei, dar eu stiu ca era ceva mai mult. Spirit rau? Duh? Probabil, ceva mai mult decat toate acestea la un loc.

Jeremnul stie (aproape) totul si poate (aproape) totul. El calatoreste prin tinuturi indepartate si vine sa pandeasca in spatele usilor cand se lasa intunericul. Nimeni nu-l poate opri. Nu e nici  bun nici rau, nu stie nici de razbunare, nici de indurare. E atat de diferit de noi, incat nu-l poti trece prin sita obisnuita a sentimentelor umane, nici a reactiilor care decurg din acestea.  Negrul nostru el il poate transforma in alb, iar unui mar tumefiat ii poate reda stralucirea. Poate spala apa si uneori, cand e in toate bune, isi instaleaza o scara, ia cu sine un tarnacop si dezbate stele de pe cer…

La multi ani de Sfantul Nicolae!!!

Published in: on Decembrie 6, 2008 at 5:30 pm  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://dannicu.wordpress.com/2008/12/06/mos-nicolae-si-jeremnul/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. hm, si eu aveam cam aceeasi reprezentare a acestui mos dubios, care imparte daruri copiilor in baza unor criterii nu mai putin dubioase. toti copiii au voie sa primeasca daruri. concluzie eventuala: toti copiii sunt cumninti. am zis.
    la multi ani si tie, Dan si sa-ti aduca acest mos care dezbate stele de pe cer multa stralucire si bucurie!


Lasă un răspuns

